O męskości w trzech aktach- Recenzja „Moonlight” z okazji premiery DVD

In Filmy, Recenzje filmów, Wszystkie recenzje

„W szkole filmowej, wszyscy byli kimś zafascynowani. Spielbergiem, Andersonem. Każdy więc kopiował swojego idola. Chciałem, by mój głos był inny. Wziąłem więc rok przerwy i zacząłem oglądać wyłącznie filmy nieanglojęzyczne […]. Pomyślałem, ‚To jest wspaniałe, chcę robić właśnie to!'”

Tak reżyser „Moonlight”, Barry Jenkins, rozpoczynał swój wkład w coroczną Oscarową dyskusję najlepszych reżyserów, magazynu „The Hollywood Reporter”. Jego najnowszy film doskonale odzwierciedla tę wypowiedź. Jenkins wykorzystał fakt, że tematyka homoseksualizmu wśród Afroamerykanów jest prawie pozbawiona precedensu i uraczył nas prawdziwie nietuzinkowym studium męskości. 

moonlight_1-12-3-e1477482090416
„Moonlight” reż. Barry Jenkins

Głównym bohaterem fabuły opartej na nigdy nie wystawionej sztuce „In Moonlight Black Boys Look Blue” jest Chiron. Wrażliwy chłopak z biednej dzielnicy Miami, Liberty City. Na przestrzeni trzech aktów przedstawiających go jako małego chłopca, nastolatka i dorosłego mężczyznę, obserwujemy wpływ toksycznej społeczności, napędzanej przemocą, narkotykami i uprzedzeniami, na rozwój jego osoby. Pozornie hermetyczny trud homoseksualnego, biednego, czarnoskórego chłopaka został przedstawiony w niezwykle uniwersalny sposób. Zamiast rapu na ścieżce dźwiękowej dominują instrumentalne utwory inspirowane muzyką klasyczną, a homoseksualizm bohatera został potraktowany jako metafora szerzej pojętej odmienności. Mechanizmem napędowym całej historii są relacje Chirona  z trzema najważniejszymi osobami w jego życiu. Uzależnioną od cracku matką Paulą (Naomi Harris w roli inspirowanej matką Jenkinsa), przyjacielem Kevinem oraz nieco paradoksalną postacią opiekuńczego dilera Juana (Mahershala Ali).

Chiron i Kevin są w każdym akcie grani przez innych, przeważnie nieznanych aktorów. Reżyser wiele ryzykował konstruując swój film w ten sposób, ponieważ mógł wywołać wybijające z rytmu poczucie fragmentaryczności. Jednak każdy z trzech aktów został napisany według zasady „slow burn”. Przekładając z filmowego na polski, zaczyna się powoli, a kończy z przytupem. Dzięki temu zabiegowi dramatyczne puenty zawieszają akcję. Gdy następnym razem widzimy bohatera mija kilka lat, a scenariusz daje nam czas na oswojenie się z nowym aktorem i okolicznościami. Tworzy się stabilny, angażujący uwagę rytm tajemnic i rewelacji. Jenkins wzmacnia spójność wizualnymi leitmotivami i postacią Naomi Harris, jedyną aktorką, która pojawia się we wszystkich rozdziałach.

moonlight_1-12-1-e1477481867254
„Moonlight” reż. Barry Jenkins

Świat Chirona został ukazany w fascynujący sposób w obiektywie operatora Jamesa Laxtona. W filmie świadomie odrzucono realistyczny styl wizualny. Dzięki użyciu anamorficznych obiektywów, przy jednoczesnym zrezygnowaniu z letterboxa (czarnych pasów na ekranie) otoczenie wydaje się ogromne i przytłaczające, podkreślając izolację Chirona. Często dla efektu dramatycznego pojawia się zwolnione tempo, a postaci spoglądają prosto w kamerę. Światło kontrowe rzeźbi rysy twarzy, kolory zostały znacząco podbite w skali kontrastu. W połączeniu ze wspomnianą wcześniej instrumentalną muzyką tworzy to piękny, oniryczny klimat stojący w opozycji do treści filmu.

„Moonlight” reż. Barry Jenkins

Bo „Moonlight”, jak na dobry dramat przystało, konfliktami stoi. To podróż outsidera przez świat pozbawiony wzorów do naśladowania i obiektywnych prawd. Chiron jest jest jak rozbitek na morzu, żadna z desek ratunku nie jest w stanie utrzymać jego ciężaru. Matka kocha go, ale nie może dać z siebie wszystkiego przez uzależnienie. Juan zastępuje mu ojca, ale dostarcza jego matce narkotyków. Kevin zmuszony jest wybierać pomiędzy nim, a akceptacją przez samozwańczych szkolnych samców alfa. Każde z nich jest ograniczane przez presję środowiska. W świetle tej walki o tożsamość warto zapamiętać lekcję, którą Juan przekazuje małemu Chironowi „W pewnym momencie będziesz musiał sam zdecydować kim chcesz być. Nie możesz pozwolić nikomu podjąć tej decyzji za Ciebie.”

Ogólna ocena:
9/10
9/10

You may also read!

,,The Greatest Showman” zbliża się wielkimi krokami!

Kilka dni temu 20th Century Fox udostępniło kolejny zwiastun do swojej najnowszej produkcji z Hugh Jackmanem w roli głównej,

Read More...

Fantastyczne zwierzęta i zbrodnie Jacka Sparrow’a!

Studio Warner Bros. udostępniło niedawno film promocyjny, ukazujący postaci z najnowszej odsłony nowej trylogii pióra J.K. Rowling, ujawniając tym

Read More...

,,Iniemamocni” powracają – pierwszy teaser!

Disney Pixar opublikował wczoraj pierwszy teaser trailer do sequela jednego ze swoich najlepszych produkcji, czyli „Iniemamocnych”. Przedstawiamy  materiał, który

Read More...

Mobile Sliding Menu